Перевіряємо інтелект
Домовимося відразу: тести для визначення рівня інтелекту потрібні нам для того, щоб зрозуміти, як працює мислення дитини, як полегшити навчання малюка в школі. Багато тестів допомагають визначити так званий вербально-логічний, абстрактний інтелект. Але в багатьох дітей більше розвинений практичний інтелект, ось і дістають хибний результат.
Саме тому спершу пропонуємо опитувач для батьків. Спробуйте поглянути на свого малюка з боку. Саме для того, щоб визначити особливості його інтелектуального розвитку. Ви побачите, що питання стосуються і творчого потенціалу, і вміння мислити нестандартно. Вам треба постежити за дитиною і відповісти на такі запитання, відмічаючи «+» або «-» у графі відповідей.
№ з/п |
Запитання | Відповідь |
1 | Чи любить ваш малюк фантастичні історії, чарівні казки з перетворенням? | |
2 |
Чи складає сам вірші (нехай навіть не в риму), історії? |
|
3 | Чи любить дитина вирізувати з паперу якісь вигадливі фігурки? | |
4 | Чи часто в малюка виникає бажання переробити щось по-своєму? | |
5 | Чи боїться дитина темряви? | |
6 | Чи часто придумує нові слова, назви, незвичайні імена для іграшок? | |
7 | Чи вважає малюк, що придумане ним слово зрозуміле тим, хто поряд, без будь-яких пояснень? | |
8 | Чи пробував він влаштувати перестановку в кімнаті? | |
9 | Як вам здалося, чи цей задум дитини був вдалим? | |
10 | Чи буває, що дитина використовує якусь річ не за їх призначенням, і вам ця ідея здається вдалою? | |
11 | Коли ваша дитина була зовсім маленькою, чи вміла вона сама відгадувати призначення різних предметів? | |
12 | Чи проявляє малюк самостійність у виборі зачіски, одягу? | |
13 | Чи старається він знайти пояснення тим явищам, яких поки що не розуміє? | |
14 | Чи придумує дитина власні ігри? | |
15 | Чи є в малюка свій внутрішній світ, у який він не пускає оточення? | |
16 | Чи часто він переказує зміст своїх снів або якісь яскраві враження? | |
17 | Чи любить дитина читати (або слухати, коли їй читають) книги без ілюстрацій? | |
18 | Чи може дитина знайти незвичайне застосування якій-небудь звичайній речі? | |
19 | Чи часто малюк міняє свої схильності (наприклад, любив малювати, а потім захопився конструюванням тощо)? | |
20 | Чи подобається дитині малювати абстрактні картинки? | |
21 | Чи створює вона неіснуючі об’єкти або істот з пластиліну чи конструктора? | |
22 | Чи ставить дитина багато запитань дорослим? | |
23 | Чи любить зображувати чарівні предмети? |
А тепер з’ясуймо результати.
За кожну ствердну відповідь нараховується один бал. Підсумуйте здобуті бали.
Від 20 до 23 балів. Малюк кмітливий і допитливий, у нього є своя точка зору на навколишні події, він вмотивований на пізнавальну активність. Можна говорити про відмінний інтелектуальний потенціал.
Від 15 до 19 балів. Свої здібності дитина демонструє лише тоді, коли сама в чомусь сильно зацікавлена. Її мотивація безпосередньо пов’язана з цікавістю. Свій сильний інтелектуальний потенціал малюк може використовувати не повною мірою.
Від 9 до 14 балів. Чудова кмітливість, яка зробить дитину успішною в багатьох сферах. Але водночас у малюка може не бути свого незалежного погляду на речі, дитина звикла керуватися чужою точкою зору. Постарайтеся частіше цікавитися думкою дитини, пропонувати їй приймати самостійні рішення.
Від 4 до 8 балів. Дитина проявляє свої інтелектуальні здібності лише в разі підганяння або за наявності дуже важливої для неї мети. Схильна до практичної діяльності, але мало здатна до розв’язання креативних інтелектуальних завдань.
Менше ніж 4 бали. Мабуть, малюкові бракує винахідливості. Проте він хороший виконавець. Якщо ви хочете досягти успіху, зверніть увагу на творчий та інтелектуальний розвиток дитини.
Також для розвитку пам’яті та мислення можна грати з дітьми у такі ігри.
Ігрова вправа «Назви одним словом» (розвиток узагальнення)
Дітям показуються картки із зображенням відомих предметів та пропонується назвати їх одним словом за родовим поняттям.
Дидактична вправа «Класифікація предметів» (розвиток здатності мислення до узагальнення )
Ведучий пропонує дітям назвати все, що належить до:
• меблів;
• рослин;
• птахів;
• комах;
• диких тварин;
• свійських тварин;
• домашньої птиці.
Ігрова вправа «Запам’ятай та повтори» (розвиток зорової пам’яті)
Ведучий показує картку із зображенням відомих предметів (протягом 10 секунд), діти запам’ятовують предмети, потім картка прибирається і діти називають предмети, які вони запам’ятали.
Вправи на розвиток мислення
У старших дошкільникіав здійснюється перехід від наочно-образного, конкретного мислення, притаманного малюкам, до понятійного, науково-теоретичного мислення. Конкретність мислення шестиліток виявляється передусім у тому, що під час розв’язання мислительної задачі вони виходять з означених словами конкретних предметів, їх зображень або уявлень (котики, зайчики, цукерки, а не 1,2,3).
Їм легше проаналізувати конкретний факт та зробити з нього певні висновки, ніж навести приклад до загального положення. Використовуючи дані вправи, можна розвинути операції аналізу і синтезу, абстрагування й узагальнення у співвідношеннях конкретно-образних і абстрактно-словесних компонентів, виробляти гнучкість мислення.
Вправа на розвиток кмітливості та ерудованості дитини
Батьки дають дитині завдання:
• назвати три слова, що починаються з букв м, г, д;
• назвати чотири тварини на букву к,
• назвати чотири ягоди на букву в;
• назвати п'ять міст на букву р,
• назвати три квітки на ч;
• назвати чотири держави на букву а,
• назвати шість імен на букву в.
Вправа на розвиток творчого мислення
Батьки пропонують дитині три слова, не пов'язані між собою за змістом. Наприклад, озеро, олівець, ведмідь або весна, дерево, вікно. Дітям потрібно скласти якнайбільше речень із цими словами.
Вправа для розвитку логічного мислення
Для проведення цієї вправи потрібен набір листівок. Батьки кладуть перед дитиною декілька листівок зворотним боком. За бажанням дитина бере одну з них і починає свою розповідь у вигляді казки чи гумористичного оповідання, але обов'язково включаючи те, що зображено на листівці. Потім передається естафета іншому членові родини. Той, хто продовжує розповідь, обов'язково має включати зображення на своїй листівці. Ця вправа сприяє розвитку логічного мислення.
Методика «Повторення фраз»
Дитині пропонують повторити фразу із 6 складів. Потім – наступну, довшу. Коли в якійсь фразі дошкільник починає помилятися, потрібно замінити слова. Запропонуйте фразу, таку саму завдовжки. Якщо результат не зміниться, отже, це межа обсягу його уваги.
Фрази читайте в рівному темпі, не поспішаючи. Намагайтеся вимовляти їх монотонно, без особливих інтонацій та емоційних наголосів, щоб не впливати на сприймання дитини.
1. Низький рівень:
6 складів:
Діти, ідіть спати.
Галя любить ляльку.
7 складів:
Карта висить на стіні.
Чашка стоїть на столі.
8 складів:
Рома біжить по дорозі.
У лісі співають птахи.
9 складів:
Кішка побігла за мишкою.
Взимку на вулиці холодно.
10 складів:
Погляньте у віконце на дітей.
Маленький собачка замерзає.
2. Середній рівень:
11 складів:
Влітку сонечко сильно гріє землю.
Книжка та олівець лежать на столі.
12 складів:
Квочка повела своїх курчат гуляти.
Качечка швидко плаває по озеру..
13 складів:
Поросята люблять валятися у калюжі.
Сердитий мороз пофарбував дітям щічки.
14 складів:
Мама розповідає своїм дітям казочки.
Діти пішли до лісу по гриби і ягоди.
15 складів:
Лисиця залізла до курника і вкрала півня.
Страшенна буря зруйнувала хатинку рибалки.
3. Високий рівень:
16 складів:
Бджола летить на червону квітку за солодким медом.
Перший чистий сніжечок ліг уночі на мерзлу землю.
17 складів:
Мама ходила сьогодні в садок і принесла нам яблук.
Навесні прилетіла пташка і почала вити гніздо.
18 складів:
Петрик любить казку про сірого вовка і хитру лисичку.
Бабуся і Настя ходили зранку погуляти по лісу.
19 складів:
Улітку після дощу діти дуже люблять бігати босоніж.
Сьогодні вранці діти дуже гарно прибрали свою кімнату.
20 складів:
Мама подарувала Катрусі книжку з яскравими малюнками.
Під час дощу пташки у лісі перестають співати своїх пісень.
21 склад:
Після літа наступає осінь, і кожного дня стає холодніше.
Настуся вивчила вірші, поклала книжку в сумку та пішла гуляти.
22 склади:
Маленькі кошенята цілими днями бавляться та граються клубочком.
Хлопчики ходили до лісу гуляти і піймали там мале зайченя.
Скільки складів зуміла повторити дитина?
Добра слухова пам'ять – 17 – 22.
Задовільна пам'ять – 11 – 16.
Незадовільна пам'ять – 6 – 10.
Гра «Що змінилося?»
Мета: розвивати образну пам'ять, мнемічний спосіб «повторення», увагу.
Хід: ведучий розкладає на столі 5-6 предметів, які не пов’язані між собою за змістом і які неможливо згрупувати: м’ячик, книга, тарілка, молоток, грушка, вазочка. Пропонує дітям уважно їх розглянути протягом 2-3 хвилин, і запам’ятати, що де лежить. Коли діти відвернуться міняє місцями 2-3 предмети, а потім запитує: «Що змінилося?» Виграє той, хто допустить менше помилок. Помилкою вважається, якщо:
- не вказаний предмет, який змінив своє місце;
- вказаний предмет, який свого місця не змінював.
Гра ускладниться, якщо збільшити загальну кількість предметів; збільшити кількість предметів, які міняють місцями.
Гра «Зменшилось чи додалось»
Мета: розвивати зорову пам'ять за допомогою мнемічного способу групування.
Хід: для гри потрібні картинки із зображенням предметів різних груп: наприклад, по 3-4 картинки дерев, тварин, овочів, одягу тощо. Ведучий розкладає картинки на столі. Дитина повинна уважно на них подивитися протягом 1-2 хвилин, запам’ятати і відвернутися. Ведучий забирає зі столу 4-5 картинок, які стосуються як мінімум трьох різних груп. Дитина повинна визначити, яких картинок не вистачає.
В іншому варіанті можна не лише забрати картинки, але й додавати нові, або ж одночасно одні забрати, а інші додати. Важливо в усіх варіантах забирати і додавати картинки з різних груп. Спочатку можна повідомити дитині перед грою, що будете робити з картинками – забирати чи додавати, чи те і інше одночасно. А надалі ускладнити завдання – не попереджувати про свої дії.
Гра «Місток»
Мета: розвиток творчого мислення, гнучкості думки, зв’язного мовлення, активного словника.
Хід: ведучий показує картинку, на якій зображено предмет, потім ще одну. Дитині пропонують придумати «слово-місток», яке поєднувало б дві картинки.
Наприклад: яблуко і тарілка – яблуко лежить на тарілці, яблуко намальоване на тарілці, яблуко взяли з тарілки.