psyhol2

Ми розглянемо особливості дитячої уваги. Саме увага відповідає за те , щоб дитина могла швидко й повноцінно сприймати будь-яку інформацію. Від рівня розвитку уваги залежить те, наскільки добре або, навпаки, наскільки неуспішно дитина навчатиметься в школі.

І нам важливо не просто виміряти рівень розвитку уваги малюка, але й зрозуміти, що треба скоригувати. Адже іноді ми просто говоримо про неуважність дитини, не розуміючи, що в неї низька концентрація уваги або може бути понижений обсяг уваги.

Методика «Знайди відмінності»
Найпростіший тест, який можна провести, - це методика «Знайди відмінності». Покажіть дитині пару картинок і попросіть знайти відмінності. Тест призначений для дітей 4-7 років. Спочатку пропонуйте картинки з сімома відмінностями, а потім – картинки з десятьма відмінностями. На виконання завдання відводиться 4 хвилини. Максимальна кількість балів, яку може набрати дитина, - 17.
Як оцінити результати і що вони означають?
16-17 балів – високий рівень розвитку уваги;
13-15 балів – рівень, вищий за середній;
8-12 балів – середній рівень;
4-7 балів – нижчий від середнього;
0-3 бали низький рівень.

Якщо ви дістали результат від 0 до 8 балів, це означає, що вам треба серйозно приділити час тренуванню уваги дитини. Результати від 9 балів і вищі значного коригування не потребують.

psyholog1

Методика «Переплутані лінії»
Покажіть малюкові картинку, на якій намальовані переплутані лінії.

Інструкція. Простеж кожну лінію зліва направо, щоб визначити, де вона закінчується. Розпочинай з лінії 1. олівцем користуватися не можна, простеж за лінією поглядом.

Як оцінити результат?

Зафіксуйте час, який знадобився дитині, щоб простежити кожну лінію. Використайте для цього секундомір. Увесь час не має перевищувати п’яти хвилин. Важливо також відмітити правильність виконання завдання. Чим більше ліній відстежень правильно, тим кращий результат. Якщо до кінця роботи результативність значно погіршилася, отже, у дитини є проблеми зі стійкістю уваги.

psyholog2

Тест для дослідження особливостей уваги «Коректурна проба»

Дитині видають сторіночку, заповнену якими-небудь фігурами – цифрами, буквами, картинками. Завдання дитини – знайти який-небудь певний знак і позначити його обумовленим символом – обвести, підкреслити, закреслити тощо. Для проведення тесту знадобиться бланк методики й олівець.
 
Інструкція. Уважно дивись на картинку. Тобі потрібно обвести в кружечок усіх дівчаток з темним волоссям і темними бантиками і підкреслити дівчаток зі світлим волоссям і темними бантиками.
 
Як оцінити результат?
Продуктивність уваги оцінюють за кількістю проглянутих знаків загалом. Чим більше знаків встигла проглянути дитина, тим краще.
 
Стійкість уваги можна оцінити за швидкістю перегляду впродовж усього завдання. Результати підраховують кожні  30 секунд за формулою: A=Z/t, де А – темп виконання завдання дитиною, Z – кількість букв у переглянутій частині таблиці, t – час виконання завдання.
 
psyholog3
 
 
Тест «Що змінилось?»
Покажіть дитині картинки і запитайте, що змінилося на них. Яка іграшка зникла з полиці, а яка з’явилася? Результат оцінити дуже легко. Чим точніше дитина називає іграшки, що з’явилися і зникли, тим вищий рівень розвитку її уваги, пам’яті і навпаки.
 

Ігри для розвитку уваги
Дуже важливо, аби дитина вміла концентруватись і зосереджуватись. Тож пропонуємо вам ігри для розвитку дитячої уваги. Грати в них можна з однією дитиною чи з групою малюків як за столом чи на килимі у кімнаті, так і під час прогулянки на вулиці.

Гра «Усе на А»
Мета: розвивати увагу, збагачувати словниковий запас.
Запропонуйте дитині озирнутися навколо й назвати усі предмети, назви яких починаються зі звука [а]. Коли малюк назве всі предмети навколо на запропонований звук, поміняйте його. Не використовуйте у завданнях звуки, на які важко буде добирати слова, наприклад [ц], [ш], [ж], [й].

Гра «Чарівний мішечок»
Мета: розвиток уваги, сприймання.
Покажіть дитині 5-7 невеликих предметів (фруктів, іграшок, небиткого посуду). Потім покладіть їх у непрозорий мішечок. Попросіть малюка на дотик упізнати предмет.

Гра «Гострозорий»
Мета: розвиток уваги, сприймання, спостережливості, вміння зосереджуватися на деталях.
Наприклад, ви їдете автобусом. Зверніть увагу малюка, що за вікном багато чого цікавого. Вулицею ідуть люди, дорогою їдуть машини. Запропонуйте розглядати і називати все, на чому зазначені цифри (номери машин і будинків, одяг, вивіски). Переможе той, хто знайде і назве більше цифр.

Гра «Гербарій»
Мета: розвиток уваги, сприймання.
Виріжте з кольорового паперу жовтого, червоного та зеленого кольорів листочки. Розсипте їх на підлозі й запропонуйте дитині зібрати тільки жовті листочки. Поясніть, що виконувати завдання потрібно якнайшвидше.

Гра «Знайди зайве»
Мета: розвиток уваги, слухового сприймання.
Назвіть ряд слів, одне з яких не відповідає логічному ряду. Наприклад: диван, мак, стіл, шафа. Усі слова називають меблі і тільки мак – квітка. Це слово є зайвим. Дуб, огірок, береза, клен. Дуб, береза, клен – дерева, а огірок – овоч.

Гра «Гудзики»
Мета: розвиток уваги, сприймання, пам’яті.
Заздалегідь заготовте два ігрових поля – аркуші картону, розкреслені на квадратики.
Доберіть два однакових набори ґудзиків (кожний набір з 4-5 штук). Один набір візьміть собі, другий запропонуйте дитині. А тепер розставте свої ґудзики на ігровому полі так, як вам заманеться. Попросіть малюка уважно стежити за тим, у якій клітинці стоїть який ґудзик. Полічіть до п’яти і накрийте ґудзики на ігровому полі аркушем паперу. Попросіть малюка викласти на своєму полі ґудзички так само, як ви. Після виконання завдання порівняйте ваші ігрові поля, звертаючи увагу на неточності, якщо вони є.

Гра «Запам’ятай дорогу»
Мета: розвиток уваги, сприймання, пам’яті.
Розкажіть, що деякі люди через неуважність можуть загубитися. Запропонуйте уважно роздивлятися навколо і називати те, що ви побачили, не забуваючи при цьому поглядати собі під ноги. Наприклад, аптека, стоянка машин, пошта і магазин, дитячий майданчик і наш будинок. Періодично ставте запитання на кшталт: «Що розташовується за аптекою? Де потрібно повернути? Скільки автобусних зупинок треба проїхати? Як називається станція метро, найближча до нашого будинку?» Коли дитина запам’ятає дорогу, скажіть, що ви не можете згадати, куди треба йти, і попросіть малюка провести вас. Схематично намалюйте дорогу від бабусі або з дитсадка додому.

Гра «Злови слово»
Мета: розвивати здатність до переключення уваги, слухову пам'ять.
Дорослий домовляється з дитиною про те, які слова треба ловити (наприклад, назви тварин чи рослин, імена дівчаток чи хлопчиків, назви одягу тощо). Дорослий вимовляє слова. Якщо дитина чує потрібне слово, вона плескає в долоні (ловить слово), якщо непотрібне слово – не плескає.

Гра «Їстівне – неїстівне»
Мета: розвивати здатність до переключення уваги, слухову пам'ять.
Дорослий кидає дитині м’ячик і вимовляє слово. Якщо воно означає щось їстівне, малюк ловить м’ячик, якщо ні – відбиває його.

Гра «Що звучить?»
Мета: розвиток слухової уваги.
Використовуйте різні дитячі музичні інструменти: барабан, бубон, дудочку. Спочатку разом із дитиною пограйте на них і послухайте, які саме звуки видає кожен інструмент. Потім попросіть малюка відвернутися і відгадати, який інструмент видає звук.

Гра «Хто літає?»
Мета: розвивати увагу, координацію звукового та рухового аналізаторів.
На основі цієї гри можна придумувати інші ігри для розвитку уваги.
Дорослий повільно називає слова. Почувши назву тварини чи предмета, які можуть літати, малюк має змахнути руками, ніби крилами.
Приклади слів: сова, білка, дельфін, ластівка, літак, велосипед.

Гра «Чотири стихії»
Мета: розвивати увагу, координацію звукового та рухового аналізаторів.
Вправа для дітей 4-6 років.
Дорослий домовляється з дітьми, що якщо він скаже слово «земля» - усі мають опустити руки донизу; слово «вода» - витягнути руки вперед; «вогонь» - зробити перед собою колові рухи»; «повітря» - підняти догори. Хто помиляється, той програє.

Гра «Заборонений рух»
Мета: розвивати довільну увагу, здатність до переключення та спостережливість.
Ведучий послідовно подає одну з двох команд «вухо» або «ніс». За цією командою дитина або група дітей має схопитися відповідно за свій ніс або вухо. Ведучий також виконує команду, ніби демонструючи, як це все повинна робити дитина. Проте за деякий час починає навмисно помилятися: дає одну команду (наприклад, «вухо»), а демонструє іншу (хапається за ніс). Завдання дитини – виконувати лише те, що ведучий говорить.

Гра «Не помились»
Мета: розвивати здатність до переключення уваги, слухову пам'ять.
Вправа для дітей 4-6 років.
Запропонуйте уважно слухати слова, які говорить ведучий. Треба плескати в долоні щоразу, коли трапляється назва тварини чи рослини. Хто жодного разу не помилився – той виграв.

Гра «Порівняння предметів»
Мета: розвивати концентрацію та переключення уваги, збагачувати словниковий запас.
Перед дитиною ставлять дві іграшки. Вона має спочатку сказати, чим вони схожі, а потім – чим відмінні. Наприклад, ведмедик і зайчик схожі тим, що вони пухнасті, мають лапки, очі, вушка. А відрізняються тим, що ведмедик великий, а зайчик маленький, ведмедик бурий, а зайчик білий тощо. Так можна порівнювати будь-які пари іграшок. Для ускладнення гри перед дитиною треба поставити більш схожі іграшки (дві різні машини, два різні м’ячі).
4-5 років – 2 пари іграшок. 5-6 років – 3-4 пари іграшок.

Гра «Розфарбуй фігури»
Мета: розвиток сприйняття предметів за формою та дрібної моторики пальців рук.
Дітям пропонується зафарбувати геометричні фігури: маленький трикутник у червоний колір, великий квадрат – в синій колір, маленький овал – в зелений, велике коло - блакитним, маленьку трапецію – в коричневий, великий прямокутник – в жовтий.