psyhol3
 
Тести для визначення рівня розвитку уяви дитини
Серед дорослих побутує думка, що всі діти великі фантазери і що їм хліба не давай, аби тільки щось попридумувати. Але насправді все не так. У кожної дитини свій рівень розвитку уяви, тобто здатність не діяти за шаблоном, а придумати щось нове, своє, побачити в тривіальному незвичайне, вийти за традиційні рамки. Чи можна розвивати уяву? Чи вона не залежить від «тренування», а успадковується від батьків? Добре це чи ні мати розвинену уяву? І як узагалі перевірити, яку фантазію має дитина? Розглянемо все по порядку. Уява є базовим процесом для наочно-образного мислення. Це побудова чогось нового на підставі переробки, уявної реконструкції тих образів, які залишаються у свідомості дитини з минулого досвіду. Звичайно, є деякі спадкові чинники, які лежать в основі уяви. Але розвивати її, «запускати» фантазію теж можна, і результат не забариться.
 
 
Якою має бути уява?
Тут немає чітких критеріїв і меж. Іноді батьки і психологи стурбовуються, помічаючи, що дитина поринає у світ фантазій. Так відбувається, якщо дитині некомфортно в реальному світі. Тоді малюк залучає уяву, придумуючи не лише неіснуючих друзів, але й фантастичну країну. Отже, відхід у фантазії, якщо так відбувається постійно – це не дуже добре. Але так само складно, якщо в дитини взагалі відсутнє прагнення фантазувати. Адже в житті щодня виникає чимало ситуацій, розв’язання яких потребує саме роботи процесу уяви.
 
Як перевірити, наскільки розвинена уява у вашої дитини?
Проведіть декілька швидких тестів, розрахованих на дітей 5-7 років.
 
Тест №1 «Придумай розповідь»
Дорослий дає дитині завдання придумати розповідь  про когось або про щось. На вигадування відводиться одна-три хвилини. І п’ять хвилин дайте дитині на те, щоб цю розповідь переказати. Це може бути будь-яка історія або казка, причому ви ніяк не обмежуєте дитину у виборі сюжету або персонажів. Ви також не можете оцінювати розповідь критично, роблячи дитині зауваження («Ну що ти таке придумав?», «Чому така коротка розповідь?», «Якісь дурниці у тебе виходять!» тощо).
 
Оцінити рівень розвитку уяви за допомогою цього тесту можна за такими критеріями:
1.Швидкість вигадування розповіді:
2 бали – дитина придумала розповідь за час до 30 секунд;
1 бал – на вигадування розповіді пішло від 30 секунд до 2 хвилин;
0 балів – знадобилося більше ніж 2 хвилини.
 
2.Незвичність сюжету, його оригінальність:
2 бали – дитина повністю придумала сюжет історії сама;
1 бал – дитина використовує знайомий сюжет, але привносить до нього щось від себе;
0 балів – дитина просто механічно переказує, що коли-небудь бачила або чула.
 
3.Різноманітність образів, які дитина використала у своїй розповіді:
2 бали – якщо в розповіді діють чотири і більше персонажів;
1 бал – якщо дитина придумала одного-трьох персонажів;
0 балів – якщо в розповіді йдеться тільки про одного персонажа.
 
4.Опрацьованість і металізування образів:
2 бали – якщо герої описані трьома або більше ознаками;
1 бал – якщо, окрім назви, є тільки одна-дві ознаки;
0 балів – якщо персонажі тільки називаються, але не мають додаткових характеристик.
 
5.Емоційність образів:
2 бали – якщо сама розповідь і передавання її дитиною досить емоційні;
1 бал – якщо в дитини мало виражені емоції;
0 балів – якщо образи розповіді не викликають у слухачів емоцій.
 
Щоб підрахувати результат, підсумуйте кількість отриманих балів:
10 балів – дуже високий рівень розвитку уяви;
8-9 балів – високий рівень;
4-7 балів – середній;
2-3 бали – низький; 0-1 бал – дуже низький.
 
Тест №2 «Намалюй що-небудь»
 
Дайте дитині аркуш паперу і попросіть її намалювати все, що захочеться. Це малювання на вільну тему. Заздалегідь попередьте малюка, що в нього є п’ять хвилин. Коли час сплине, беріть малюнок і уважно його розгляньте.
 
10 балів (дуже високий рівень) – якщо за відведений час дитина намалювала щось незвичайне і при цьому деталі малюнка і образи старанно пропрацьовано;
8-9 балів – дитячий малюнок барвистий, емоційний, але деталі малюнка пропрацьовано недбало;
5-7 балів (середній рівень) – дитина намалювала щось існуюче, але при цьому привнесла до малюнка свої деталі, ідеї;
3-4 бали (низький рівень) – малюнок простий, не оригінальний, деталі не пропрацьовано;
0-2 бали (дуже низький рівень) – малюнок не виконаний, є тільки штрихи і лінії.
 
Не має значення, який результат був отриманий зараз. Точніше, це важливо тільки з тієї точки зору, що тепер ви розумієте, над чим потрібно працювати. Розвивати уяву можна будь-якими творчими завданнями – вигадуванням казок, сюжетів для малюнків, іншими цікавими вправами. Ефективно тренують фантазію заняття малюванням, ліпленням, конструюванням. Не переймайтесь, якщо уява вашої дитини зараз практично на нулі. Дитину треба в будь-якому разі хвалити і підтримувати, адже здатність творити передбачає певну сміливість, а її бракує дітям, батьки яких критично налаштовані. Припиніть регламентувати все, що робить дитина, перестаньте постійно критикувати її, навпаки, створюйте більше можливостей для творчості, показуйте приклад. І нерозкритий потенціал неодмінно розкриється.